///A REMPLACER> Coaching in bedrijfsstrategie van een KMO in Malmedy
Alors que la concurrence devient de plus en plus rude, l’importance d’exceller à tous les niveaux devient capitale. C’est pourquoi, une PME (Petite et Moyenne Entreprise) spécialisée dans la vente de décorations, du côté de Malmédy, a fait appel à notre société, Retail Expertise, spécialisée en stratégie commerciale. Le client s’est orienté vers nous suite à une recommandation. Il désirait bénéficier du regard extérieur d’une équipe expérimentée, sur les aspects stratégiques et commerciaux à améliorer dans l’entreprise.
De eerste uitwisseling: een coach die luistert naar de klant
De eerste stap is om de verwachtingen van de aanvrager te begrijpen. We vragen hem eerst waarom hij een beroep doet op onze diensten. Als we hem kunnen helpen, maken we een afspraak. Ons team heeft daarop een ontmoeting gehad met het management, om meer in detail de problemen te bespreken die het bedrijf doormaakte. We hebben direct advies gegeven, in de vorm van uitwisselingen van ervaringen. Aan het einde van dit gesprek concludeerden onze experts op het gebied van bedrijfscoaching dat de prestaties kunnen worden verbeterd door de "klantgerichtheid" te versterken en de bedrijfsstrategie beter te structureren. Op basis van deze observaties werd een tweefasige aanpak ingevoerd.
Fase 1 : audit en aanbevelingen betreffende de commerciële strategie: geen goede remedie zonder een goede diagnose
De interne audit, of meer specifiek de diagnose van de klantenontvangst in de winkel, is het uitwisselingsproces met het management en de teams op het terrein. Het doel is om te analyseren of alle pijlers, die aan de basis liggen van een succesvolle retailstrategie, aanwezig zijn. In het geval van dit decoratiebedrijf werden er verschillende vergaderingen gepland met het management. Deze sessies zijn nuttig voor een beter voelen van de context en de werking van de klant.
Fase 2 : training in hoogwaardige klantenrelaties van de verkoopteams
De tweede fase van onze interventie ter bevordering van de commerciële strategie, bestaat uit het aanbieden van verschillende op maat gemaakte trainingen. Deze werden gepresenteerd in de vorm van workshops van ongeveer twee uur, gegeven aan het verkooppersoneel. Deze workshops zijn bedoeld om het bewustzijn van het verkoopteam te vergroten en hen te trainen in de grondbeginselen van klantenonthaal. Drie punten komen daarbij hoofdzakelijk aan bod:
- Waarom is klantgerichtheid essentieel, in tijden van e-commerce?
- Wat is de concrete impact van een goede klantgerichtheid op de verkoopresultaten?
- Praktische methode om de juiste houding en commerciële technieken aan te nemen.
Eindfase: follow-up en coaching van de verkopers op het terrein
De laatste stap is om dat, wat het team tijdens de opleiding heeft geleerd, in de praktijk te brengen : in hun dagelijkse omgeving, in dit geval de winkel. Een paar dagen lang vóór openingstijd begeleidden onze deskundigen de verkopers om hen te helpen de belangrijkste punten uit de workshops op het terrein te implementeren. Na elk klantcontact werd er feedback gegeven, met uitleg over welke houding moet behouden blijven en welke te verbeteren is. Dit proces werd eens in de maand gedurende 4 maanden herhaald.
Neem contact met ons op voor vragen of om een afspraak te maken om uw handelsprestaties te verbeteren
Als u uw professionele activiteiten eens kritisch wilt bekijken of uw verkooptechnieken wilt optimaliseren, neem dan contact op met ons bedrijf in coaching en strategieadvies voor detailhandelaars.
Met dank aan Retailexpertise.be, uw detailhandel- en retaildeskundige. Een externe blik op uw verkooppunten om uw resultaten te vergroten.